Pagina's

Zoeken in deze blog

woensdag 8 september 2010

Voorlees workshop in het MLP+




Sommige dingen kan je gewoon zelf niet goed..... Als je verstandig bent vraag je dus iemand die het wel goed kan om het te doen.
Zo is het ook met voorlezen. Mijn kinderen wilden vroeger al liever dat mijn man voorlas dan ik  en daar heb ik mijn conclusies dus al lang geleden uit getrokken. Maar Petra en Evelien kunnen het wel; heel erg goed zelfs. Vandaar dat ik hen gevraagd heb mij te helpen.

In het kader van de week van de alfabetisering hielden we gisteren een voorleesworkshop voor de leerlingen van het ID college. Allemaal volwassenen die graag hun lees en schrijfvaardigheden willen verbeteren.
Petra heeft een prima presentatie gegeven over het voorlezen aan jonge kinderen. Zij legde er ook de nadruk op hoe belangrijk het voor kinderen is om voorgelezen te worden en vooral  hoe leuk en gezellig dit kan zijn. En als je dan af en toe een woord mist: ach, een kniesoor die daarop let...
Daarna heeft Petra het boek : "Anton kan toveren" voorgelezen. Zij kan zo voorlezen dat je als het ware "het verhaal ingezogen wordt". Het is ook zo'n leuk boek!!

De bezoekers hebben daarna in twee groepen met Petra en Evelien geoefend met het voorlezen. Zelf had ik verwacht dat mensen wel een flinke drempel zouden ervaren maar dat bleek absoluut niet het geval.Het was gewoon aandoenlijk om te zien dat twee oudere mannen samen heel serieus Anton aan elkaar voor zaten te lezen.
Evelien en Petra hadden ook nog andere prentenboeken erbij gehaald om te laten zien wat er toch een mooie voorleesboeken zijn tegenwoordig.

Na het lezen heb ik nog wat over het MLP+ verteld en nog een paar leden ingeschreven.
Intussen scharrelde dde gasten nog druk rond in het MLP+ en bekeken boeken enzo. Ze hadden het kennelijk erg gezellig zo met elkaar. Als we een borrel hadden geschonken hadden was het waarschijnlijk wel elf uur geworden maar we hebben zo rond negen uur de zaak toch afgesloten.
Met een heel goed gevoel!

2 opmerkingen: