Pagina's

Zoeken in deze blog

maandag 1 februari 2010

Waar hep dat nou voor nodig?



Afgelopen weken heb met ik met veel plezier een hoop bijgeleerd over web 2.0.
Ik vind het een grote verrijking van communicatie mogelijkheden. Het delen van informatie , in welke vorm dan ook, in een dergelijke hoeveelheid en tempo is bijna verslavend. Alles waar je vroeger voor op speurtocht moest is nu met een paar muisklikken beschikbaar.

Mijn gezinsleden kijken wat meewarig naar mijn digitale bezigheden en zowel bij hen als op de werkvloer klinkt veel te vaak de vraag: "Waar is dat nou voor nodig"? "Dat gebruik ik toch niet"!!
Laat ik daar iets over proberen te zeggen. Niet alles waar we in deze cursus mee bezig zijn zal je blijven toepassen. Deze weblog zal ik na deze cursus waarschijnlijk wel beëindigen. Maar de vaardigheden die ik opgedaan heb met maken van die weblog hebben me toch weer heel veel opgeleverd. Net als het inrichten van de google reader en alles wat met foto-bewerking te maken heeft.
Het is net als met de nu lopende discussie over het vertalen van Grieks en Latijn. Niet de vertalingen zijn het doel (die zijn er allang) maar het opdoen van vaardigheden ( inzicht in zinsbouw en grammatica etc)verwerven en is het doel.
En zo , door zaken uit te zoeken en toe te passen, wordt je ook op het internet steeds vaardiger. Ook daar verwerf je inzichten en handigheden die je bij andere internettoepassingen ook weer kunt gebruiken. Dus dáár hep dat voor nodig.

Natuurlijk zitten er ook gevaren aan het internet gebruik.Bijvoorbeeld omdat mensen er maar van alles op zetten zonder aan de gevolgen te denken. Zo schenden ze zelf hun privacy wat ze soms duur kan komen te staan.
Een ander probleem is dat er heel veel op het internet staat wat natuurlijk ergens bewaard moet worden . Zo zijn er enorme surferparken die een onvoorstelbare hoeveelheid energie verslinden. (Zie de foto boven) Zo stond ik versteld te horen dat één google-zoekactie evenveel energie kost als het aan de kook brengen van de hoeveelheid water voor één kop thee!
Voor mij zijn alle verworven vaardigheden,kennis en inzichten zeker een verrijking (in het werk maar ook voor mij persoonlijk) en ik zie uit naar alles wat deze cursus nog brengen gaat en wat ik nog meer kan leren over deze boeiende materie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten