Pagina's

Zoeken in deze blog

zondag 28 februari 2010

chat


Na al de slechte berichten over de ziekte van een collega is de stemming er echt een beetje uit en de lust tot grappen en grollen vergaan. Ook op de chat (de laatste dagen een door collega's een veel gebruikt communicatiemiddel) overheerst dit als onderwerp van gesprek.
Iedereen is geschokt en verbijsterd en leeft mee met alle betrokkenen.

Toch nog even een samenvatting over opgedane ervaringen van afgelopen week op google-talk gebied.

Met google-talk zijn er de volgende mogelijkheden:
Voor de "person to person" chat:
1 De gewone chat via het venster.
2 de spraak chat ( als bij alletwee de microfoon werkt) .Zie instellingen-chat-controleer je instellingen.
3 De videochat.(Leuk. Je ziet elkaar via de web-cam en kunt face-to-face met elkaar spreken: als je alles goed hebt ingesteld tenminste)

Als je met meer personen bent:
1 Je kunt een " driehoekschat" hebben. Er staan dan gewoon meerdere chatvensters open. Tot hoeveel je kunt gaan heb ik niet uitgeprobeerd maar je zal er wel meer open kunnen hebben dan twee of drie.
2 De groepschat. Je vraagt anderen mee te doen met je chat en dat gaat prima. Geprobeerd zaterdagavond met Anneke, Walter en mijzelf.
3 Chat via het gewone venster met de ene persoon en heb een video- of spraakchat met de ander. Gaat alleen als je een echte multi-tasker bent anders wordt je stapelgek. Er kan maar een video of spraakchat tegelijk openstaan.

Tenslotte nog over het chatvenster zoals dat op mijn blog in een bericht op stond. Dit werkt WEL. Als ik Gmail open heb staan meldt hij dat met een groen balletje voor mijn naam en geeft aan dat ik beschikbaar ben voor een chat. Deze verschijnt in mijn beeld als onge-identificeerde gebruiker.(Ook al ken ik je wel) Je kunt dan chatten. Als ik mijn gmail niet open heb staan dan staat er een grijs balletje voor mijn naam met de mededeling dat ik niet beschikbaar ben.

2 opmerkingen: